بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

بزهای سانن در اردکان یکی یکی تلف می‌شوند





شهرستان اردکان یکی از مراکز پرورش بز سانن در استان یزد محسوب می‌شود، اما دامداران این شهرستان‌ها مدتی است شاهد تلف شدن دام‌های خود هستند و تاکنون بیش از 500 میلیون تومان خسارت در این زمینه متحمل شده‌اند.

بز نژاد سانن از بزهای کمیاب است که زادگاه اصلی این گونه از بز، کوهستان‌های سوئیس است که نژاد آن به تدریج و با گذشت زمان در سراسر جهان راه یافته و در استان یزد نیز اکنون شهرستان اردکان قطب پرورش این گونه از بز به شمار می‌رود.
بز سانن به دلیل ویژگی‌های خاص، دارای بازده اقتصادی خوبی است و شیردهی این نژاد چند برابر سایر نژادها، چند قلو زایی، طولانی بودن دوره شیردهی و ... از ویژگی‌های این بز است، اما در عین حال به دلیل همین ویژگی‌ها، قیمت آنها چند برابر بزهای معمولی است، به همین دلیل خریداری آنها توسط دامداران بسیار دشوار شده و این نژاد در واقع سرمایه‌ای عظیم برای دامداران به شمار می‌رود.
تلف شدن 190 راس بز سانن در چهار ماه
در چنین شرایطی در شهرستان اردکان به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، طی چهار ماه 190 راس بز سانن در اردکان تلف شده که خسارت میلیاردی به دامداران وارد کرده است.
یکی از دامداران اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با هشدار نسبت تلف شدن گله‌های بز سانن در اردکان گفت: در اردیبهشت ماه امسال 150 راس بز سانن در چند دامداری به دلیل بیماری تلف شده و پس از وقفه‌ای کوتاه، دوباره 40 راس دیگر در ماه جاری تلف شده‌اند.
تلف شدن بیش از 190 راس بز سانن و گوسفند برای دامداری که در کویر بی‌آب و علف و شوره‌زارهای اردکان، شاهد تولد و بزرگ شدن یک یک آنها بوده، تنها یک صحنه تکان دهنده نیست، بلکه فاجعه‌ای بزرگ است که گویا مسئولان دامپزشکی استان و شهرستان اردکان عمق آن را درک نکرده‌اند.
دامداران اردکانی هر یک از تلاش‌هایی که طی چند سال اخیر برای پرورش بزهای سانن خود صرف کرده‌اند، می‌گویند.
تعلل کارمندان دامپزشکی اردکان در رساندن واکسن گناهی نابخشودنی است
آنها معتقدند: تعلل و کوتاهی کارکنان دامپزشکی اردکان در رساندن به موقع واکسن bbr به دام‌هایی که در حال تلف شدن بودند، نابخشودنی است.
یک کارشناس دام و طیور در شهرستان اردکان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: فقدان یک کلینیک دامپزشکی در شهرستان اردکان، یکی از دلایل مهم تلف شدن دام‌های دامپروران اردکانی است.
علی دهستانی بیان کرد: در حال حاضر تنها چهار تا پنج دامپزشک در این شهرستان زیرنظر اداره دامپزشکی اردکان فعالیت می‌کنند که تنها در ساعات تعطیلی ادارات حاضر به سر زدن به دام و طیور مردم می‌شوند چرا که به صورت آزاد، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.
فقط سالی یک بار برای طرح‌های واکسیناسیون ملی به دامداری‌های اردکان مراجعه می‌شود
دهستانی اضافه کرد: دامپزشکی اردکان سالانه تنها یکبار برای تزریق برخی واکسن‌ها که به صورت ملی در کشور اجرا می‌شود، به مراکز دامپروری اردکان سر می‌زنند و در روزهای دیگر سال، هیچ کلاس آموزشی برای دامپروران برگزار نمی‌کنند و بازدیدهای سرزده از دامپروری‌ها را کاملا قطع کرده‌اند.
گلایه‌ای که دامداران اردکانی از دامپزشکی شهرستان اردکان دارد این است که این ارگان به عنوان متولی امور بهداشت دام، تاکنون در زمینه کشف بیماری که سبب تلف شدن بزهای سانن شده همچنین راه‌های مقابله با آن هیچگونه اقدامی نکرده یا حداقل مراجعه‌ای به دامدارانی که بزهای آنها تلف شده است، نداشته‌اند.
دامداران اردکانی حتی نمی‌دانند بیماری که بین بزهای آنها افتاده و یکی یکی آنها را از پای در می‌آورد، بیماری مشترک بین انسان و دام است یا خیر؟
و به نظر می‌رسد در این زمینه نیز دامپزشکی شهرستان اردکان و استان یزد باید پاسخگو باشد، زیرا وقتی یک بیماری می‌تواند 190 دام را طی مدت کوتاهی تلف کند، به طور قطع می‌تواند آسیب‌هایی را نیز متوجه انسان کند.
اما فاجعه بهداشتی از اینجا نمود پیدا می‌کند که یکی از دامپروران اردکانی خبری در مورد فروش بزهای سانن بیمار داد.
دامداران دام‌های بیمار خود را به قصابی‌ها می‌فروشند/ زنگ خطر به صدا درآمد
یکی از دامپروران شهرستان اردکان به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه بسیاری از دامپروران پس از ابتلای دام خود به بیماری و ناامید شدن از درمان آن، دام را با نصف قیمت به برخی قصابی‌های شهر می‌فروشند.
این جمله یعنی یک فاجعه بزرگ و خطری که بیخ گوش ماست و مسئولان دامپزشکی بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرده‌اند.
در حالی که یکی از وظایف اصلی دامپزشکی، کنترل و نظارت بر ذبح و توزیع گوشت سالم بین مردم است، بی‌تفاوت از کنار این مسئله مهم عبور کرده و دامداران اردکانی را به شدت ناراضی و مردم این شهرستان را نگران کرده است.
اما به جز آسیب‌های بهداشتی که متوجه دام‌ها، دامدارها و مردم می‌شود، ضررهای اقتصادی کلانی نیز به دامداران در این جریان وارد شده است.
ضرر 500 میلیون تومانی برای دامداران اردکانی
بزهای سانن تلف شده در زمان حیاتشان با قیمتی بین 2 تا 6 میلیون تومان خرید و فروش می‌شدند اما هجوم ویروس جدید بی‌بی‌آر در بین گله‌های بز سانان از ابتدای امسال تاکنون، باعث وارد شدن خسارتی بیش از 500  میلیون تومان به دامداران اردکانی شده است.
تلف شدن 190 راس بز سانن آن هم در مدتی کوتاه، موضوعی نیست به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد زیرا تبعات اقتصادی و بهداشتی بسیاری برای جامعه به دنبال دارد و چوب ضررهای آن را فقط دامداران نمی‌خورند و ممکن است بیماری این دام‌ها بین انسان و دام مشترک باشد و فروش این بزها به قصابی‌های شهر، مردم را نیز ناخواسته درگیر می‌کند.
در چنین شرایطی دامپزشکی باید به سرعت وارد عمل شود و ضمن بازگرداندن سلامت دام و جلوگیری از وارد آمدن ضررهای مالی به دامداران و هدر رفتن سرمایه‌های ملی، از فجایع بهداشتی در شهر جلوگیری کنند.
گرچه هنوز علت مرگ و میر بزهای سانن مشخص نیست، اما برخی از دامداران، علت این مرگ و میرها را فاسد بودن واکسن‌هایی می‌دانند که به صورت رایگان بین خود دامداران توزیع شده تا به دام خود تزریق کنند.
حتی این بخش از کار نیز کاملا غیرحرفه‌ای است، زیرا دامدار مسئول تزریق واکسن به دام نیست و این وظیفه‌ای است که مستقیم بر عهده دامپزشکی است.
دامداران شهرستان اردکان از مسئولان شهرستان اردکان و استان یزد، خواستار رسیدگی دقیق به این موضوع و تلاش برای جبران خسارت‌های دامداران و جلوگیری از شیوع بیماری در شهر هستند.
در عین حال به نظر می‌رسد ایجاد یک کلینیک دامپزشکی در سطح شهرستان اردکان که جمعیت دامی بسیار را در خود جای داده است، برای این شهرستان ضروری است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

لطفا بگید علت تلفات بزهای سنن چی بوده؟