بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

بازارهای جدید کشاورزان آمریکا با تولید گوشت بز

 مصرف گوشت بز هنوز برای اغلب آمریکایی ها جا نیافتاده، اما پرورش بز گوشتی بدون تردید در بین دام داران آمریکایی جا افتاده است.

دلیل آن این است که دام پروران آمریکا متوجه وجود بازار رو به رشدی برای این گوشت در بین جمعیت فزاینده مهاجران کشورهای مسلمان شده اند که گوشت بز در آن محبوبیت دارد.
به گزارش مرکز تحقیقات پیو، یک مخزن فکری آمریکایی، 2.75 میلیون مسلمان در سال 2011 در ایالات متحده سکونت داشتند. اما این بررسی نشان می دهد که مهاجران مسلمان هم از لحاظ تعداد مطلق، و هم از لحاظ درصدی از کل جمعیت مهاجرانی که اقامت دائمی ایالات متحده را دریافت می کنند در حال رشد بوده است.
بر اساس بررسی مرکز پیو تحت عنوان جمعیت جهانی مسلمانان: پیش بینی ها برای ساله های 2010 تا 2030، "پیش بینی می شود که مسلمانان تا سال 2020، همه ساله 10.5 درصد از بیش از یک میلیون مقیم دائمی ایالات متحده را تشکیل دهند که این تعداد سالانه در حدود 109,000 نفر است."
بر اساس نتایج تحقیقات مرکز پیو، بیشتر مهاجران مسلمان براحتی جذب جامعه آمریکا می شوند. اما آنها، مانند سایر مهاجران، اغلب به دنبال غذاهای آشنایی هستند که در کشورشان می شناختند و کشاورزان و دام پروران آمریکا با کمال میل آماده تأمین این نیازها هستند.
بر اساس آخرین آمار سازمان ملی آمار کشاورزی (NASS) وابسته به وزارت کشاورزی ایالات متحده، در حدود 128,000 مرکز تولید گوشت بز در ایالات متحده فعال است. به گزارش این سازمان، بزهای گوشتی 82 درصد از کل بزهای پرورشی ایالات متحده را تشکیل می دهند و تعداد این حیوانات از سال 2005 تا 2008 سالانه بین 3 تا 5 درصد افزایش داشته است.
طبق قانون فدرال ایالات متحده، کشتار بز باید طبق مقررات فدرال یا ایالتی باشد و کلیه لاشه هایی که برای فروش کشتار می شوند باید مورد بازرسی قرار گیرند. تعداد بازرسی های گزارش شده نشاندهنده محبوبیت فزاینده گوشت بز است. به گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، 779,000 لاشه بز در سال 2010 مورد بازرسی قرار گرفت و این در مقایسه با 107,299 لاشه بازرسی شده در سال 1984 است.
سازمان ملی آمار کشاورزی در گزارشی در سال 2011 اعلام کرد که یکی از عوامل مسئول گسترش صنعت تولید گوشت بز برنامه هایی است که از سوی دولت به منظور تشویق توتون کاران به روی بردن به محصولات دیگر اجرا شد. مناطق جنوب شرقی کشور که بیشترین محصول توتون در آنجا کشت می شد، در ابتدا شاهد بیشترین رشد در پرورش بز بود.
اما سازمان ملی آمار کشاورزی، وجود مهاجران را علت اصلی افزایش تولد گوشت بز در ایالات متحده می داند. به گزارش این سازمان، "با توجه به اینکه تنوع جمعیت ایالات متحده همه ساله بیشتر می شود، چشم انداز ادامه رشد در صنعت تولید گوشت بز مساعد و برای تأمین تقاضای داخلی لازم است."
گوشت بز در میان مسلمانان آمریکا، به ویژه در مناسبت ها و عیدهای اسلامی مورد تقاضا است. گوشت بز برای اینکه به مصرف مسلمانان مؤمن برسد باید دارای گواهی حلال باشد.

با آنکه برخی مسلمانان مؤمن ترجیح می دهند کشتار بز را خود انجام دهند، کشتارگاه های تجاری بسیاری برای این کار وجود دارد. برای مثال، مزارع حلال ایالات متحده آمریکا واقع در شانون، در ایالت ایلینوی، در خدمت جوامع مسلمان ایلینوی، ویسکانسین، ایندیانا، آیووا و مینه سوتا است. این مرکز بزهای خود را از دام پروران مستقل خریداری و آنها را مطابق با احکام اسلامی ذبح می کند. مزارع حلال ایالات متحده آمریکا در تارنمای خود می نویسد که در سال 2011 بیش از 50,000 رأس دام خریداری کرده است و در سال 2012 به دنبال خرید 100,000 رأس است که 80 درصد آنها بز هستند.
امروزه، بعضی مهاجران در حال ترک زندگی شهری هستند تا وارد کار پرورش بز شوند. موکیت حسین که در سال های دهه 1970 از بنگلادش به ایالات متحده مهاجرت کرد، مدیری موفق در صنعت مخابرات بود. اما رفته رفته احساس کرد که موفقیت مالی و زندگی شهری باعث مادی گرایی بیش از حد دو دختر جوانش شده است. این بود که در سال 2008 واشنگتن را ترک کرد و به همراه خانواده اش به یک مزرعه شش هکتاری در ویرجینیا نقل مکان کرد. او در آنجا صدها رأس بز برای بازار حلال پرورش می دهد. با توجه به اینکه در حدود 300,000 مسلمان آمریکایی فقط در ویرجینیای شمالی زندگی می کنند، تقاضا در حال حاضر بیشتر از ظرفیت عرضه او است.
حسین در مصاحبه ای گفت، "مشکل من پیدا کردن مشتری نیست. مشکل من افزایش ظرفیت تولید است."

هیچ نظری موجود نیست: