بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

همايش «مدیریت پرورش گوسفند و بز از دیدگاه کشاورزی پایدار»

روز پنجشنبه مورخ 25/3/1391 همایشی تحت عنوان «مدیریت پرورش گوسفند و بز از دیدگاه کشاورزی پایدار» به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم و با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان، مسئولان، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و نمایندگان بخش خصوصی در سالن کنفرانس فرهنگستان برگزار شد
در بخش افتتاحیه این همایش که رئیس، دبیر و معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم نیز حضور داشتند، ابتدا آقای دکتر عباس شریفی تهرانی رئیس گروه علوم کشاورزی ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی از فعالیتهای گروه علوم کشاورزی و همایشهای برگزار شده در سال 1390 ارائه و به برنامه های گروه در سال جاری اشاره کرد. ایشان برگزاری این همایش را با توجه به افزایش جمعیت، یکی از مسائل مهم کشاورزی و دامپروری کشور خواند و ابراز امیداوری کرد که بحثها، رهنمودها و در نهایت بیانیه حاصل از این همایش، بتواند برای مسئولان ذیربط و استادان و کارشناسان مثمر ثمر باشد.
دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم نیز در مراسم افتتاحیه این همایش، برنامه های گروه علوم کشاورزی را متناسب با اهداف فرهنگستان و در راستای مسائل مدیریت و سیاستگذاری کشاورزی کشور دانست و ضمن اشاره به مفهوم توسعه پایدار که همانا توسعه متناسب، هماهنگ و همه جانبه نگر است، اظهار داشت: «توسعه پایدار، توسعه صنعت، توسعه تکنولوژی، توسعه کشاورزی، توسعه علم، توسعه فرهنگ و توسعه روابط متناسب سیاسی و اجتماعی است». ایشان در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان خاطرنشان کرد که این سمینار برای عرضه کردن و گزارش کردن نتایج علمی خاص نیست، بلکه برای مسامحت و مشارکت در پیشبرد علم و توسعه کشور است.
در ادامه آقای دکتر محمد مرادی شهر بابک استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش در سخنانی با اشاره به اهداف و برنامه های این همایش، ضمن تأکید بر این موضوع که 70 درصد واحد دامی کشور را گوسفند و بز تشکیل می دهند، جایگاه این دامها را در اقتصاد، اشتغال زایی و تولید بخش کشاورزی کشور، مهم قلمداد کرد.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه، آقای دکتر نصرا... سفیدبخت عضو پیوسته و رئیس شاخه علوم دامی گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم مقاله ای با عنوان «وضعيت موجود پرورش گوسفند و بز از ديدگاه كشاورزي پايدار» ارائه نمود.
در این همایش یک روزه 8 مقاله دیگر به شرح ذیل ارائه شد:
-فرآوری و استفاده از پسماندهاي كشاورزي در تغذیه گوسفند و بز (دکتر حسن فضائلی؛ استاد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، وزارت جهاد کشاورزی)
- وضعیت مراتع و پرورش گوسفند و بز در ایران (دکتر حسین ارزانی؛ استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
-سیاستهای حمایتی پرورش گوسفند و بز طی چهار برنامه اجرا شده (مهندس سید احمدرضا سیدعلیان؛ معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی)
-تشکلها و توسعه پایدار گوسفند و بز در کشور (دکتر علی اکبر فره داغی؛ رئیس بخش بیوتکنولوژی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، وزارت جهاد کشاورزی)
-سامانه‌های پيشنهادي گوسفند و بز (دکتر محمد مرادی شهر بابک؛ استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
-مقایسه پرورش گوسفند و بز در ایران و دنیا (دکتر رسول واعظ ترشیزی؛ استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس)
-وضعیت و نقش مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در توسعه پرورش گوسفند و بز (دکتر سید رضا میرایی آشتیانی؛ استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)
-نقش پرورش گوسفند و بز در تولیدات دامی ارگانیک در ایران (دکتر رضا ولی زاده؛ استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
در پایان این همایش نیز جلسه میزگرد برگزار شد و حاضران به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و موضوعات مطرح شده پرداختند.

هیچ نظری موجود نیست: