بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

بز عدنی" بوشهر از خطر انقراض نجات یافت


"بز عدنی" بوشهر از خطر انقراض نجات یافت

بوشهر - خبرگزاری مهر: معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با پرورش 650 بز از گونه عدنی در ایستگاه بز عدنی استان بوشهر، از انقراض این نسل جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، حمیدرضا جهانبخش بعد از ظهر پنحشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در ایستگاه بز عدنی در دلوار بااصلاح نژاد و تکثیر این گونه برای جلوگیری از منقرض شدن نسل آن تلاش می شود.



وی افزود: این ایستگاه در زمینی به مساحت چهار هزار و 875 متر مربع فعالیت خود را از سال 83 آغاز کرده و احیای نژاد در حال انقراض بز عدنی، تولید و توزیع بز نر اصلاح شده بین دامداران و تولید اسپرم و جنین از فعالیتهای این ایستگاه است.



معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه از یک میلیون و 200 هزار راس بز استان دو هزار راس از گونه عدنی است، اضافه کرد: قدرت سازگاری بالا با شرایط نامساعد طبیعی، استفاده از علوفه با کیفیت پایین، نیاز کم به تجهیزات، دو قلوزایی از ویژگیهای منحصر به فرد این نوع بز است که پرورش این گونه در حاشیه جنوبی خلیج فارس مقرون به صرفه است.



جهانبخش درخصوص ویژگیهای بز عدنی گفت: این گونه دو تا سه بار در سال زایش دارد و میانگین تولید شیر آن یک لیتر در روز است و طول مدت شیر دهی آن نیز چهار ماه است .



بز عدنی جثه ای کوچک و ظریف و کم مو دارد با چشمانی شفاف و یک نوار رنگی که از گردن تا انتهای بدن کشیده شده است. این گونه به رنگهای قرمز متمایل به حنایی و سفید یکدست یافت می شود.



۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
درباره این خبر واخبار دیگه باید گفت بزرگنمایی های غیر کارشناسی وغیر تخصصی گاها اعمال میشود.
چگونه این گونه با انهمه ویژگی گفته شده در حال انقراض بوده: قدرت سازگاری بالا با شرایط نامساعد طبیعی، استفاده از علوفه با کیفیت پایین، نیاز کم به تجهیزات، دو قلوزایی از ویژگیهای منحصر به فرد این نوع بز است که پرورش این گونه در حاشیه جنوبی خلیج فارس مقرون به صرفه است.



جهانبخش درخصوص ویژگیهای بز عدنی گفت: این گونه دو تا سه بار در سال زایش دارد و میانگین تولید شیر آن یک لیتر در روز است و طول مدت شیر دهی آن نیز چهار ماه است .
بزهای که قادر باشند در سال دو یا سه بار زایش داشته باشند هرگز منقرض نخواهند شد.یا اینکه بزرگنمایی در این خبر صورت گرفته است.
موفق باشید.