بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

5 قلو زايي بزها محقق شد

با اجرای طرح علمی و همزمان‌سازی فحلی دام‌های سبک، پنج قلوزایی بزها در یکی از روستاهای شهر تبریز محقق شد.


تلفیق علم و دانش با عمل و تعهد خالصانه با حضور کارشناسان توانا و صاحب نظر در رشته‌های مختلف دامداری در سازمان جهادکشاورزی استان معنا یافته و با به دنیا آمدن بزغاله‌های پنج قلو با همزمان سازی فحلی در پروزه دام سبک روستایی شکل عملی به خود گرفت.

در طرح همزمان سازی فحلی دام سبک در استان آذربایجان شرقی، محمدرضا امیرمیدانی کارشناس مجری طرح ساماندهی دام روستای «مایان‌سفلی» با همکاری پورسیف یکی از دامداران این روستا میزان راندمان چند قلوزایی بزها در کشور به پنج قلو ارتقا یافت.

امیر میدانی با اشاره به اینکه در این طرح علم و عمل دوباره تلفیق یافت گفت: با آغاز فصل تولید مثل دام سبک در نقاط مختلف استان، با جاگذاری سیدر به مدت 15 روز و برداشت آن در روز پانزدهم و تزریق هورمون pmsg ، عمل همزمان سازی دام سبک انجام گرفته و تمام دام‌های ماده آماده پذیرش دام نر مربوطه شدند.

وی با اشاره به اینکه در این عمل، میزان چند قلوزایی با عمل فلاشینگ که توسط رژیم غذایی خاصی که با همکاری دامدار انجام می‌پذیرد بالا می‌رود، افزود: بزهای به کار گرفته شده در این طرح تماماً بومی آذربایجان بوده و چهار تا از پنج بزغاله به دنیا آمده، ماده و یک بزغاله نیز نر به دنیا آمدند.

هم اینک طرح همزمان سازی فحلی دام‌های سبک روستایی استان در هفت شهرستان جلفا، هشترود، مرند، شبستر، هریس، تبریز و ملکان انجام گرفته و اصلاح نژاد دام سبک از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.

منبع: خبرگزاری فارس









هیچ نظری موجود نیست: