بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۹۱ اسفند ۲۳, چهارشنبه

کمیته سایت پرورش بز و بزغاله جنوب کشور در استان بوشهر راه اندازی شد


رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: کمیته سایت پرورش و تولید بز و بزغاله جنوب کشور با هدف تولید دام گوشتی و شیری در استان بوشهر راه اندازی شد.




مهندس احمد رضا سید علیان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: در این کمیته استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و منطقه جیرفت استان کرمان با مرکزیت معاون بهبود تولیدات دامی استان بوشهر شرکت دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به جمعیت 10میلیونی بز و بزغاله در استان های جنوبی کشور و بازار خوب این دام در کشورهای حوزه خلیج فارس در این کمیته تلاش می شود با هم افزایی استان های یاد شده زمینه صنعتی و نیمه صنعتی کردن این طرح فراهم شود.

سید علیان اظهار کرد: برای این کمیته ساز و کارهایی مثل تسهیلات، ساخت و احداث جایگاه و سایر موارد دیگر مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

وی یادآورشد: براین اساس به استان های جنوبی کشور تفویض اختیار می شود درسه سال آینده ضمن تامین نیاز داخلی در زمینه گوشت و شیر بز و بزغاله فضای صادرات در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم کنند.

سید علیان اضافه کرد: در این ارتباط این طرح گوشت بز و بزغاله با دو راهکار افزایش تعداد بزغاله در هر زایش و ارتقای کمیت و کیفیت لاشه باید صورت گیرد.

وی بیان کرد: کمیته سایت پرورش بز و بزغاله جنوب کشور با هم افزایی دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، کارشناسان نخبه در امور دام و بخش خصوصی برای اصلاح نژاد بز و بزغاله تصمیم بگیرند و هر روز شرایط فنی طرح را تقویت و در چارچوب تعیین شده فعالیت کنند.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این مرکز دو وظیفه مهم و عمده در مدیریت اصلاح نژادی و بهبود تولیدات دامی شامل مدیریت تغذیه ای، پرورشی، بهداشتی و تولید مثلی دام های سبک و سنگین کشور را برعهده دارد.

سیدعلیان افزود: با توجه به وجود 110میلیون واحد دامی در کشور این مرکز برای همه گونه های دامی که برای تولید شیر و گوشت به ما کمک می کنند برنامه دارد.

وی یادآور شد: هم اینک بیش از 75میلیون راس دام سبک گوسفند و بز به عنوان دام ملی در کشور وجود دارد که مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور براساس افق 1404 دهه پبشرفت و عدالت برنامه ریزی کرده است.

سید علیان گفت: گوسفند داری در صورتی اقتصادی خواهد بود که بتوانیم با توجه به سیستم و مدیریت پرورشی ترکیب ژنتیکی آنها را مناسب سازی کنیم.

وی گفت: برای این منظور طرحی ملی با کمک و هم افزایی سه جانبه دانشگاه، تحقیقات و معاونت بهبود تولیدات دامی، بخش خصوصی و تولید کنندگان برجسته کشور (بخش توسعه ای) تدوین و از سال گذشته تاکنون در دست اجراست.

سید علیان یادآورشد: برای گوسفند باید ترکیب ژنتیکی ایجاد کنیم که در شرایط روستایی و نیمه صنعتی بسته بتواند با بهره وری بیشتر تولید را برای دامداران اقتصادی کند.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف از مخازن ژنی گوسفند و بز کشور و برخی نژادهای خارجی برای رسیدن به یک ترکیب ژنتیکی جدید استفاده کرده ایم.

سید علیان ادامه داد: براساس برنامه ریزی ها باید در سال 95و 96 این ترکیب ژنتیکی در خط تکثیر قرار گیرد.

وی افزود: گرچه امسال با توجه به شرایط تحریم و تغییر قیمت ارز از نظر برنامه ریزی با مشکل مواجه شدیم ولی همیشه این تهدیدها برای ما به عنوان یک فرصت تلقی شده است.


سید علیان گفت: پارسال 50میلیارد ریال به مرکز بهبود اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور اختصاص یافت و امسال نیز 30میلیارد ریال به این مرکز اختصاص یافته است.



کدخبر:2132






هیچ نظری موجود نیست: