بزدام

بزدام
وبلاگ تخصصی پرورش بز

۱۳۹۰ خرداد ۱۹, پنجشنبه

نگهداري و پرورش بزشيري در خانوارهاي دامدار روستايي اهميت ويژه اي دارد

موسسه تحقيقات علوم دامي کشور، اعلام کرد: نگهداري و پرورش بز شيري در خانوارهاي دامدار روستايي، از نظر اقتصادي از اهميت زيادي برخوردار است.




به گزارش خبرنگار ايرنا به نقل از روابط عمومي موسسه تحقيقات علوم دامي کشور، هزينه هاي ناچيز کارگري، مصرف پس مانده هاي کشاورزي در اين واحدها و پايين بودن قيمت تمام شده محصولات نسبت به واحدهاي صنعتي، نشانگر باصرفه بودن اين فعاليت ها از لحاظ اقتصادي است.

در ادامه اين گزارش آمده است: براي بهبود شرايط اين شيوه توليدي، بايد دام هايي با پتانسيل ژنتيکي و توليدي مناسب در اختيار صاحبان آنها قرار داد.

موسسه تحقيقات علوم دامي کشور از مدت ها پيش با هدف توليد بزهاي شيري در ايران و بعضا، براي توليد شير اقدام به وارد کردن بز سانن به کشور کرده که براي سنجش سازگاري اين بزها با شرايط اکولوژيکي کشور، تعدادي از اين بزها به ايستگاه هاي تحقيقاتي استان يزد منتقل شده اند.

به گزارش گروه خبری فارمنا و به نقل از ایرنا در اين گزارش همچنين عنوان شده است: گله واگذار شده در ايستگاه تحقيقاتي مربوطه، به خوبي مراقبت شده و برنامه هاي اصلاح نژادي و تکثير و ترويج اين نوع دام شيري در ايستگاه و در مناطق روستايي موجبات توسعه درآمد ومعيشت بخشي از دامداران را فراهم نموده است، بطوري که تاکنون بالغ بر 100 خانوار از روستائيان در جوار محل زندگي خود بيش از 5 هزار رأس بز سانن از ايستگاه مرکز تحقيقات استان يزد تحويل گرفته و آن ها را در واحد هاي يک تا 50 رأسي پرورش مي دهند.

گفتني است، بز شيري سانن به دليل خصوصيات برتر توليدي و توليد مثلي بسيار حائز اهميت است، بطوري که ميزان تک قلوزايي در اين حيوان 5/57 درصد، دوقلو زايي 40 درصد و ميزان سه قلوزائي 5/2 درصد مي باشد.

ميانگين شير توليدي بزهاي موجود در ايران در يک دوره 250 تا 285 روزه برابر 360 تا 460 کيلوگرم و بطور متوسط روزانه 5/1 تا 2 کيلوگرم است ولي بعضي از آنها در شرايط مناسب تغذيه تا 5/3 کيلوگرم نيز شير مي دهند.

۱۳۹۰ خرداد ۱۵, یکشنبه

فواید شیر بز برای افراد مبتلا به کمبود آهن

محققان اسپانیایی اعلام کردند شیر بز برای سلامت بسیار مفید است.






به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، این محققان اعلام کردند مصرف منظم شیر بز در کسانی که گرفتار کمبود آهن هستند بسیار مفید است، چون باعث تجدید هموگلوبین و افزایش مصرف آهن می شود. این نوع شیر واکنش بین کلسیم و آهن را به حداقل می­رساند. از طرف دیگر شیر بز محافظ بدن در مقابل تغییرات شیمیایی در DNA حتی در مواردی است که آهن به سبب درمان طولانی به مقدار زیاد در بدن انباشته می شود.



محققان اسپانیایی گفتند شیر بز حاوی مواد مغذی زیادی (مثل کازئین) است که آن را شبیه شیر مادر می سازد. البته کازئین آلفا1 در شیر بز کم است که این ماده باعث بروز حساسیت در افراد نسبت به شیر گاو می شود. بنابراین در برخی کشورها در برنامه تغذیه نوزادان به جای شیر گاو از شیر بز استفاده می کنند که به شیر مادر شبیه تر است.



یکی دیگر از فواید شیر بز دارا بودن مقدار زیادی الیگوساکارید است. این ترکیبات، هضم نشده به روده بزرگ می روند و مثل پروبیوتیکها عمل می کنند، در واقع باعث تقویت باکتریهای مفید روده و کاهش باکتریهای بیماریزا می شوند.



لاکتوز شیر بز از گاو (حدود 1 درصد) کمتر است بنابراین برای هضم راحت تر است.



محققان اسپانیایی گفتند تفاوت اساسی در ترکیبات شیر گاو و بز به ماهیت چربی آنها ربط دارد. شیر بز سرشار از کلسیم و فسفر و برای استخوانها بسیار مفید است. این شیر حاوی روی و سلنیم زیاد است که در دستگاه ایمنی و جلوگیری از ابتلا به امراض عصبی موثر هستند.



محققان می گویند مصرف منظم شیر بز به طور کلی و به خصوص بین افراد حساس به شیر گاو، دارای کلسترول بالا، کم خون، مبتلا به پوکی استخوان و کسانی که به مدت طولانی مکمل آهن مصرف کرده اند، مفید است./







مترجم: سید محسن سنجری